Eerste week Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura - WaarBenJij.nu Eerste week Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura - WaarBenJij.nu

Eerste week Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 September 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag vriendjes,

En dan is het opeens zo ver. Sta je dan op Schiphol, bijna op weg naar de plek waar je al zo lang naar uitkijkt. Ik ga gewoon naar Kaapstad!

Vanuit de lucht nog even afscheid genomen van Woerden, waar we recht overheen vliegen. Na twee uur vang ik de eerste glimp van Afrika op: een grillige, droge, bruine kust met helblauw water, waarachter een oneindig groot bergachtig landschap is, waar dunne zandweggetjes zich doorheen snijden. Na 11 eindeloze uren films kijken, doemt in de holst van de nacht een deken van lichtjes op. Kaapstadddd!

Ons huis ligt letterlijk aan de voet van de Tafelberg. Ik ben zondag, mijn eerste dag, met 2 Duitse meisjes, 2 Venezuelaanse jongens, een Spaanse jongen en een Nederlands meisje naar Blouberg strand gereden. Daar rijd je dan opeens, met 8 man in een auto door Kaapstad! Aan het strand hebben we lekker geluncht met uitzicht over het strand en de tafelberg. We liepen wat over het strand en keken naar de zonsondergang. De huizen die in deze wijk staan zijn bizarmooi, met palmbomen en cactussen in de straten, muren met videobewaking om de huizen en met uitzicht op het strand en zee.

Toen we weer thuis kwamen waren er een stuk of 15 nieuwe mensen aangekomen. Maandag (14 sept) start de periode voor iedereen die hier 3 maanden of langer is, dus een heleboel mensen starten dan. De meeste komen uit Zwitserland, Duitsland, Nederland of Zuid-Amerika. Ik heb een gedeelde kamer met een Frans en een Duits meisje, en verder hebben we met het hele huis een gedeelde keuken, woon- en eetkamer.

Afgelopen week heb ik mijn eerste schoolweek gehad. Overdag heb ik ongeveer 3 lessen van 80 minuten. De roosters verschillen elke week, soms heb ik alleen de ochtend les en andere dagen alleen de middag. Superchill, zo heb je altijd een dagdeel om iets anders te doen! Ons huis zit midden in het centrum van de stad, echt alles wat je nodig hebt is ongeveer in dezelfde straat. Om naar school te komen moet ik ongeveer 20 minuten lopen, waarvan het grootste deel door het mooiste park wat ik ooit heb gezien (company’s garden): palmbomen, uitzicht op de tafelberg, tropische bloemen en planten en eekhoorntjes die voor je voeten rennen. Op de school zitten ongeveer 150 mensen , waarvan de meeste in een gastgezin zitten. Na een week ken ik bijna iedereen, maar er komen ook elke week weer nieuwe mensen! De school zit in één van de leukste straten, het verlengde van Long Street. Overal zijn restaurantjes, cafeetjes en barretjes te vinden! Het eten in restaurants is hier spotgoedkoop, dus bijna elke dag ergens lunchen en avondeten.

Afgelopen dinsdag zijn we met een groep uit eten geweest in een Afrikaans restaurant waar tijdens het eten voor ons live muziek werd gemaakt en werd gedanst. Woensdag zijn we met een busje naar een township gereden, om hier met de kinderen te voetballen, tekenen en ze een leuke middag te bezorgen. Heel bijzonder om deze kant van Kaapstad te zien. In het weekend was ik in de mooiste wijken die je je maar kan bedenken, waar criminaliteit ver weg lijkt te zijn, en nu loop je opeens in de sloppenwijken een paar kilometer verderop. S’avonds hadden we een welkomsparty in een club in de stad.
Donderdag ben ik na school op de Lion’s Head geweest, een top naast de Tafelberg met 360 graden uitzicht. Dat uitzicht wat je daar hebt, wauwi! Aan de ene kant de immense stad en de Tafelberg, aan de andere kant Camps Bay, stranden en de zee waarin de zon wegzakt.
Na school op vrijdag heb ik mijn Zuid-Afrikaanse sim-kaart geregeld en s’avond naar een baai buiten de stad gereden waar we wat gingen eten. Daarna terug naar Kaapstad en in Long Street uitgeweest. Zaterdag heb ik de halve dag geslapen en ben ik aan het einde middag naar Waterfront geweest! Waterfront is de oude haven die helemaal is omgebouwd in een modern gebied met restaurants en shoppingcentres. De Springboks, het nationale rugbyteam speelde deze avond zijn eerste wedstrijd in de wereldcup tegen Japan, wat ik hier ging kijken op het plein. Ik snapte geen drol van het spel, maar het was geweldig om de sfeer mee te maken, rugby is voor de Zuid-Afrikanen namelijk wat voetbal is voor ons. Helaas hebben ze verloren..
Zondag ben ik met een groepje naar Hermanus geweest, dé plek op de wereld om walvissen te spotten. Walvissen hebben we helaas amper gezien, maar later op de dag wel pinguins, gewoon op het strand!

Maandag wilde ik voor het eerst cash pinnen, maar werd mijn bankpas ingeslikt, liep de automaat vast en kwam hij er vervolgens niet meer uit. Heel gedoe om de Zuid-Afrikaanse bank te bereiken, wat uiteindelijk niet is gelukt. Toen heb ik de ING maar gebeld om mijn kaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen. Vervolgens ben ik nog de hele middag bezig geweest om geld te kunnen opnemen met mijn creditcard, wat ook niet heel soepel verliep, maar uiteindelijk wel is gelukt! Inmiddels is het alweer woensdag, ik heb het idee dat ik hier al weken zit. Het is morgen Heritage Day, een nationale feestdag hier, wat de avond ervoor gevierd wordt met een braai. Heb net dus lekker gebraait en vanavond weer een welkomsparty voor de nieuwe studenten in de stad. Morgen is de school dicht wegens de feestdag, en ga ik voor 4 dagen een trip langs de Garden Route maken, een weg langs de kust, met onderweg een safari en de hoogste bungeejump van de wereld. Sommige mensen hebben deze tour al gemaakt en zeiden dat het hun beste ervaring ooit was, ik ben erg benieuwd!

Het is echt geweldig hier, de sfeer is zoveel relaxter dan in Nederland! De mensen hebben vooral geen haast en maken standaard een praatje met je. Het is sowieso mijn favoriete stad tot nu, je hebt letterlijk alles hier: stad, bergen, zee, stranden, parken, clubs, bars en een multiculti bevolking. s’Avonds wil je niet alleen over straat lopen. In Long Street bijvoorbeeld barst het van de mensen (ook kinderen) die smeken om wat coins en vanalles aan je willen verkopen en neptaxichauffeurs die je willen thuisbrengen. Er zijn al wat mensen bestolen van hun telefoon, maar als je met andere bent en de juiste taxi pakt is het verder prima.

De verschillen tussen arm en rijk zijn hier wel bizargroot. Mensen proberen overal een baantje van te maken. Zo zijn er overal parkeermannetjes langs de weg die je een plek aanwijzen om te parkeren en duizenden mensen die hun auto inzetten als taxi. De taxi is hier trouwens, naast lopen, ons vervoermiddel, omdat er verder naast de bus geen openbaar vervoer is en het spotgoedkoop is.

Dit was het wel eventjes voor nu! Ik heb elk moment op de dag wel wat te doen, en als ik een keer niets te doen heb wil ik vooral slapen of ga ik boodschappen halen of naar de laundery, uiteindelijk is er altijd wel wat te doen. Ik hoop dat ik de volgende keer iets eerder kan wat kan schrijven omdat ik de helft nu al vergeten ben. Ik heb in ieder geval de tijd van mijn leven hier! Iedereen hier is ontzettend aardig en het is geweldig om met allemaal mensen overal en nergens vandaan om te gaan. Het is hier bijna elke dag mooi weer geweest en het wordt steeds warmer, op naar de zomer!

Liefs Laura

  • 23 September 2015 - 21:39

    Romy :

    Jaaaa eindelijk een blog! Super leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent en dat je het zo naar je zin hebt. Bizar dat jij nu de zomer tegemoet gaat daar en ik in de regen zit te zwoegen voor m'n eerste tentamen haha! Veel plezier de komende 4 dagen bij de Garden Route, ik zie vast wel weer wat jaloersmakende foto's verschijnen :)

    Heel veel liefs,

    Romy

  • 23 September 2015 - 21:52

    Erik:

    Een mooi verhaal en dat na anderhalve week! Ja, het is wat anders dan Europa. Ook goed om dat te zien en te beleven. Oh ja, draait het water in het afvoerputje nu linksom of toch rechtsom? Waar komt de zon nu op? Nog steeds in het oosten? :-) Waar staat de zon om 12.00 uur 's middags?
    Nog veel plezier en genieten!

  • 23 September 2015 - 23:58

    Marielle Portier:

    Aahhh t klinkt echt super leuk!! Geniet van het awesome avontuur:)

  • 23 September 2015 - 23:58

    Marielle Portier:

    Aahhh t klinkt echt super leuk!! Geniet van het awesome avontuur:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1122
Totaal aantal bezoekers 2149

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 06 December 2015

3 maanden Kaapstad

Landen bezocht: